ADVERTISING powered by Olaf&McAteer
main_img_blog_trendovi

New Year’s PR Resolution lista

Godina za nama ostaće zapamćena kao godina pogrešnih predviđanja. Od Brexita do američkih izbora, koje nisu uspeli da predvide ni tradicionalno uspešni Tarabići, ništa više nije tako sigurno kao pogrešna predviđanja.

Međutim, kako smo mi hrabri, iduće godine u ovo vreme proverićemo kako su prošli trendovi sa ovog našeg New Year’s PR Resolutions spiska!

1. Interne komunikacije – biti ili ne biti!

Prvi put u 16 godina dugoj istoriji, Edelman Trust Report, jedan od najvažnijih godišnjih pregleda PR industrije, u 2016. bavio se odnosom poverenja zaposlenih i reputacije kompanija. I to nije slučajno. Ovo istraživanje potvrdilo je da zaposlenima, s obzirom na neposredno iskustvo, verujemo mnogo više nego menadžmentu kompanija, bez obzira na harizmu, liderski potencijal i poslovne uspehe vodećih ljudi. To izraženo u ciframa znači da 1/3 zaposlenih uopšte ne veruje svojim kompanijama, dok većina smatra da su direktori usmereni isključivo na kratkoročnu dobit. Rezultat je da zaposleni najčešće nemaju dobro mišljenje o kompanijama u kojima rade, te da ovo mišljenje prenose svima sa kojima stupe u kontakt.

Ovaj poražavajući rezultat govori nam dve stvari. Jedna je suštinska potreba da se kompanije, organizacije, ili institucije menjaju stavljajući svoj često najvredniji resurs u centar, ili će bez tog resursa, kao i klijenata, potrošača, kupaca, glasača...u perspektivi i ostati.

Sa druge strane, posebnu pažnju moraće da posvete internim komunikacijama kako bi svoje zaposlene, ne samo informisali, već pitali, slušali, uključili u proces promena, ili odlučivanja, te dobili moćnog saveznika u građenju reputacije, bez obzira na industriju, veličinu, ili tržišni udeo.

2. „Zasluženi“ mediji – povratak otpisanih

Velika četvortka uspešnih komunikacija „earned, paid, owned & shared“ media, u domaćim uslovima, u najvećem delu kolača, svela se na poslednja tri. „Zasluženo“ medijsko prisustvo godinama je nestajalo kao posledica sve manjih budžeta i medija, i oglašivača. Kako je rezultat ovog trenda sve manje poverenje i u medije i u istinitost oglašenog, ovaj trend moraće „u rikverc“. Da li ćemo se za to izboriti ove ili narednih godina, neizvesno je, ali ostaje kao neupitna potreba javnosti da objavljene informacije odgovaraju istini, nezavisnoj proceni, te da ponovo budu kredibilni izvor informisanja.

Naravno, preduslov za „zasluženi“ medijski prostor je da kompanije, ili organizacije plasiraju vesti relevantne za javnost, da omogućavaju sagovornike koji imaju šta da kažu, ne kriju cifre kao „zmija noge“, i kreiraju sada već u srpskom jeziku odomaćeni „kontent“. Dakle, sadržaj: koristan, interesantan i relevantan.

seo

3. Ulaganje u „sadržaj“ – komunikacija + kreativnost + tehnologija

Bez obzira da li se pitate zašto je „kontent“ novi čarobni štapić PR-a, kada je suština PR-a oduvek bila u sadržaju, sigurna sam da ste za narednu godinu budžetirali više sredstava za njegovu „proizvodnju“. I, dobro ste učinili! Da biste se uopšte našli na mapi svojih ciljnih grupa, pored kvaliteta proizvoda ili usluga, ono što će vas razlikovati od drugih je upravo kontent koji im pružate. Dakle, sadržaj sa kojim mogu da se identifikuju, da ga „pipnu“, prisustvuju, isprobaju... Tu nam omogućava dinamičan razvoj tehnologija, koji prethodne generacije marketara/komunikatora nisu imale.

Na nama je da ovu prednosti dopunimo suštinskim poznavanjem komunikacija i kreativnošću, uz jaku svest da kontent nije sam sebi cilj, već da njime želimo da ostvarimo ciljeve do kojih ćemo doći samo ako je kreirani sadržaj prilagođen i ciljnoj grupi i kanalu komunikacije.

To jezikom budžeta znači da nije za svaki proizvod, uslugu, akciju, ili kampanju neophodno sleteti na Mesec, ali je za neke neophodno sleteti i nekoliko puta.

4. Native advertising – da li je logo obavezan?

Trend koji će definitivno jačati tokom 2017. je ulaganje u tzv. plasiranje tema bez direktnog „product placement“-a. Cilj ovakvog prisustva u off-line ili on-line medijima je kreiranje svesti, atmosfere i okruženja čiji će rezultat biti potreba za našim proizvodom ili uslugom. U našim okolnostima, prisustvo kompanije, ili branda je i u native advertizingu prihvatljivo,

text-img

ali na prirodan način i logičnom mestu. Onako kako ste vi „alergični“ na ispadanje brandova ili ljudi iz rerne, na isti način su i vaši korisnici, kupci, klijenti. Pametnim ulaganjem u native stvaramo čvrst temelj na kome, pomenuti, kreirani sadržaj čini našu komunikaciju stabilnom na duži period.

5. Edukacija – da li je improvizacija „samouka“?

Trend za 2017, 18, 19...i nadalje svakako će biti edukacija. I tu zapravo svih koji u lancu komunikacije imaju svoje mesto. Edukacija top-menadžmenta, klijenata, potrošača, medija, osoba zaduženih za komunikacije... U vreme čestih i brzih promena, koje su najčešće iz korena, nemamo taj luksuz da konkurencija zna više od nas, ili da nas saradnici „ne razumeju“. Dakle, pratite relevantna istraživanja (između ostalih Ketchum Leadership Communication Monitor), organizujete treninge za sebe i svoje saradnike (treninzi za nastupe u medijima, krizno komuniciranje..) pratite trendove, stručnu literaturu, pitajte one koji više znaju.

Tek onda je i improvizacija moguća. Setite se Zorana Radmilovića. Iza lakoće improvizovanja stajali su isključivo red, rad i disciplina.

Do sledeće stavke na New Year’s PR Resolution listi... a sigurno ih ima barem još ovoliko...